WING CHUN AKADEMIE

Nejúčinější systém tradičního bojového umění Wing Chun Kung Fu 詠春.


Důležitost ctnosti v čínském bojovém umění

Tradiční čínská bojová umění mají historii tak dlouhou jako samotná Čína a vždy hrála v její historii důležitou roli. Dědí se po několik tisíc let a mají bohatý systém teorií. Stejně jako meditační čchi-kungové praxe, které jsou obvykle spojeny s taoistickou či buddhistickou duchovní kultivací, i bojová umění věnují pozornost morálním principům a charakterovým vlastnostem.

wu shu

Wu - Šu

Při rozebrání čínského znaku wu (武), označujícího bojová umění (wu-šu), pravou stranu znaku tvoří symbol 戈 (ke), který reprezentuje zbraň, zatímco levá složka znaku – 止 (č’) – znamená zastavit.

To znamená, že skutečná definice bojových umění je zastavit násilí, válčení či konflikt, zatímco bojujete za harmonii a klid.

Styly tradičních bojových umění

Rozmanitost čínských bojových umění lze obecně shrnout do dvou škol: - šaolinské (buddhistické) větve

Šaolinská větev, která se dále větví na jižní a severní, je považována za tvrdou neboli vnější školu (nazývanou také waj-tan). Severní větev se dělí do mnoha škol, zatímco jižní disciplíny pramení ze společného kořene.

  • wutangské (taoistické) větve.

Wutangská větev je považována za měkkou neboli vnitřní školu (nazývanou také nej-tan). Termíny „tvrdé“, „měkké“, „vnější“ a „vnitřní“ jsou však relativní.

Vnitřní a vnější

I když je totiž počáteční bod pro trénink vnitřního a vnějšího stylu odlišný, konečným cílem je dosáhnout rovnováhy.

enter image description here

Vnitřní disciplíny nejsou náročné na fyzickou zdatnost a zaměřují se na tok energie, duševní stav a myšlenkové procesy.

Vnější praxe začínají fyzickými cvičeními, tedy od ovládání svalů až k tomu, co jde hlouběji. Člověk se musí nejdříve naučit ovládat životní energii čchi, ta pak může proudit skrze tělo a chránit jedince před útokem. Efektivitu vnějšího bojového umění můžeme, oproti vnitřnímu, pozorovat lépe navenek. Pohyby ve vnitřních uměních jsou na rozdíl od tvrdého stylu pomalé a jemné, mohou však u cvičence vypěstovat mnohem větší vnitřní sílu než styly vnější. Tréninkem vnitřního i vnějšího dohromady můžeme dosáhnout nejvyššího stavu a rovnováhy.

První bojové umění

které se v čínské historii objevilo, byl zápasový styl ťiao-ti (jiao-di) v období Žlutého císaře (zhruba 2 500 př. n. l.). V pozdějších dynastiích byla ustavena umění boje s mečem. Za dynastie Ming se objevilo tchaj-ťi čchüan. Během pozdějších let dynastie Čching (1644–1911 n. l.) byli známi tři prominentní taoističtí mistři bojových umění – Tung Chaj-čchuan, Li Luo-neng a Jang Lu-čchan. Jejich styly jsou považovány za tři základní ve vnitřních bojových uměních: pěst Pa Kua, pěst Sing I a styl jang vycházející z tchaj-ťi (taiji).

Tradiční bojová umění rozvíjejí tělo a mysl. Vyžadují ctnostné chování a vedou člověka k rovnováze s přírodou a zákonitostmi vesmíru.

Existují tři stupně bojových umění

k útoku, k obraně a v posledním je pouze jakýsi akt vůle k dokončení mistrovství.

Každý boj nebo soutěž bojového umění má svá vlastní pravidla. Například při čínském zápasovém stylu šuaj ťiao (Shuai Jiao) se soupeři nesmí vykloubit klouby, zatímco ve stylu čchin na (Qin Na) se snaží právě o to. Číňané mají při zápasových stylech velmi civilizovaná pravidla s elegantními pohyby.

Bojovým uměním ke zdraví a vyrovnanosti

Protože se v tradičních čínských bojových uměních klade důraz na ovládání agresivity a etiku, může to pomoci nejen vám, ale například i vašemu dítěti ke zvládání napjatých situací.

Podle mistra Lung-fej Janga, jediného certifikovaného mistra vzácného stylu kudlanky nábožné (San Si Žen Š‘, Seven Star Mantis), jsou bojová umění dobrý způsob, jak porozumět životu.

Vnitřní bojová uměnístejně jako tvrdé styly jsou kromě užití k boji též užitečná pro zlepšení fyzického a emočního zdraví.

Pěstování „wu te“ – ctnosti v boji

Bojová umění mají kromě sady bojových technik i bohaté formy k vyjádření vnitřní ctnosti a charakteru. V dávné Číně se žilo jednoduchým životem, postaveným na vysokém morálním kodexu. Lidé brali slávu a vlastní prospěch na lehkou váhu, ctili pořádek a vytříbenost. Muži se snažili dosáhnout vysoké úrovně chování jak v životě, tak v boji.

„Pěstování ctnosti pomůže cvičenci překonat jeho slabosti a dosáhnout vyšší sféry uvažování. Nebojí se bolesti či zranění, a tak může být trénován k vyššímu stupni mistroství.“ – mistr pokročilých čínských bojových umění Li Jou-fu.

Přenos čínského bojového umění z mistra na žáka

je založen na starodávném čínském pojmu „wu te“, tedy ctnosti v boji. Mistři si často pro předání svého učení vybírali jen žáky s vysokým morálním měřítkem. Pokud takové osoby nenašli, mohli založit školu bojového umění, ve které žáky učili, jak se správně chovat. A tak se v průběhu dějin objevily dvě metodiky pro výuku bojových umění: vlastní výběr studentů do učení nebo výuka žáků k následování ctnosti. Tedy ctnost je nejdůležitějším požadavkem pro přijetí učedníka ve všech tradičních bojových uměních.

I když bojová umění mohou pomoci zemi zvítězit ve válce o území, oslabit zlé prvky ve společnosti a chránit nevinné, na vysoké úrovni se bojová umění nemají zaměřovat čistě jen na boj.

Bojové dovednosti jsou vlastně jen vedlejšími produkty kultivování ctnosti.

„Když vyhraješ, budeš souzen. Když prohraješ, skončíš v nemocnici.“ Z této citace Chin Li-yena, osobního strážce posledních čtyř tchajwanských prezidentů, lze usuzovat, že soutěživost v bojových uměních je třeba brát na lehkou váhu. Tradiční bojová umění by se tedy měla používat pouze k obraně a proti nespravedlnosti, nikoliv k agresi.

Pozdrav v bojových umění tvoří kruh, který reprezentuje svět a lidi v něm. Pravá ruka je zaťatá v pěst, symbolizující mužskou energii jang – oheň, vášeň, rozhodnost, schopnost tvrdě pracovat a překonat těžkosti. Překrývá ji levá dlaň, reprezentující ženskou energii, jin, tedy něžnost, pokoru, nebýt arogantní, nevyvolávat problémy a neusilovat o soutěžení s jinými školami.

Tao

Známý čínský stratég Sun-c’ (722–481 př. n. l.) uvádí ve svém díle Umění války, že vítězství patří těm velitelům, kteří důkladněji pochopí Tao neboli Cestu. Zakladatel taoismu, mudrc Lao-c’, jednou řekl: „I když národ vlastní smrtící zbraně, neměl by se k nim uchýlit.“ Oba tedy obhajovali myšlenku, že i když člověk vlastní smrtící sílu, neměl by ji používat lehkomyslně.

zdroj : speciálním vydání Epoch Times „Tělo a Mysl – Nerozlučné spojení“.

Přínos Wing Chun

  • Účinná sebeobrana
  • Fyzická kondice
  • Relaxace a koncentrace
  • Koordinace, zdraví a síla
  • Sebejistota a sebeovládání

Pro dokonalé zvládnutí duševních a fyzických sil pomocí učení Wing Chun Kung Fu je dobré se cvičení pravidelně věnovat několik let.

Základy sebeobrany můžete zvládnout již za několik měsíců.

Šest forem Wing Chun

Siu Nim Tao – „Malá myšlenka“
Chum Kiu – „Hledání mostu“
Biu Tze –„Bodající prsty“
Muk Yan Jong
„Dřevěný panák“
Luk Dim Bun Kwun -
"6 a 1/2 technik tyče"
Bart Cham Dao -
"osm způsobů použití nože"

Dále by Vás mohlo zajímat


Partneři webu Wing Chun Akademie

Výměna odkazů

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace